PODSTAWY ZDROWEJ DIETY

O czym myślisz, gdy słyszysz hasło „zdrowa dieta“? Czy przychodzi Ci na myśl poświęcenie, torturowanie własnego ciała i jedzenie wyłącznie surowych marchewek? Sens życia nie polega na takim ograniczaniu się. Życie to zabawa! Wyobraź sobie, że jest nią także dieta, wystarczy stosować się do 5 prostych zasad. Jakich? Przeczytaj…

Jedzenie jest niewątpliwie jednym z ważniejszych elementów naszego życia. Ludzki organizm potrzebuje odpowiedniej dawki jedzenia i picia, by normalnie funkcjonować. Jeśli zapewnimy naszemu ciału wysokiej jakości pożywienie, czyli dobre paliwo, będzie ono zdrowe, zrównoważone, a my będziemy czuć się świetnie w swojej skórze.

Co więcej, zdrowe odżywianie to również świetna okazja do zabawy. Wcale nie musisz skubać niskokalorycznych posiłków. Wszystko zależy od tego, czy zapewnisz swemu organizmowi wszystkie ważne składniki odżywcze w odpowiednich ilościach, tak by komórki i tkanki mogły wykonywać swoje zadania bez zakłóceń.

Wybieraj różnorodne składniki. W Twojej diecie powinno znaleźć się bardzo wiele warzyw, owoców, węglowodanów złożonych (ryż, proso, gryka), dobre źródła białka (chude mięso, ryby, jajka, rosliny strączkowe) i zdrowe oleje (oliwa, orzechy, awokado). Twórz i smakuj zdrowe posiłki i ciesz się nimi.

Jeśli chcesz zmienić swoje nawyki żywieniowe, pozwól, że pokażę Ci 5 kroków do zdrowego żywienia. Przyjmij te, które mogą mieć na Ciebie dobry wpływ, resztą nie zawracaj sobie głowy.

  1. Twój organizm potrzebuje od 3 do 5 posiłków dziennie, codziennie o tej samej porze.

Twój organizm będzie odpowiednio odżywiony, jesli zapewnisz mu 3 do 5 posiłków dziennie, które będą miały właściwy rozmiar i zostaną przygotowane z dobrych składników. Zacznij od trzech głównych posiłków: śniadania, obiadu i kolacji, pomiędzy nimi znajdź czas na dwa mniejsze – poranną i popołudniową przekąskę. Najłatwiej będzie, jesli posiłki będą o stałych porach. Proponuję rozplanowanie ich w ten sposób: o godzinie 6, 12, 18 lub o godzinie 7, 13, 19. Jeśli czujesz, że to zbyt wiele jedzenia, zmniejszaj swoje porcje. Oczywiście wymaga to pewnego planowania, lecz warto to zrobić. Dzięki zdrowej i zbilansowanej diecie stan Twojego zdrowia znacznie się poprawi, obniży się poziom cukru we krwi, komórki będą otrzymywały wszystkie niezbędne składniki, także Twój mózg będzie pracował znacznie lepiej. Co więcej, tak zbilansowana dieta pozwoli Ci uniknąć wilczego głodu i ochroni Cię przed nocnym podjadaniem.

  1. Jak duże powinny być posiłki? Zasada Trzech.

To moja ulubiona zasada. Jeśli będziesz sie nią kierował, przestaniesz się przejadać i szybko osiągniesz wymarzoną wagę. W praktyce oznacza to, że główny posiłek powinien być tak duży jak Twoje dwie zaciśnięte pięści. To objętość odpowiadająca 1/3 twego żołądka. Kolejna 1/3 powinna być wypełniona ciepłym płynem, najlepiej wodą, letnią herbatą, zupą. Pozostała część żołądka powinna pozostać pusta. 

  1. Jak stworzyć zbilansowany posiłek?

Wyobraź sobie, że na Twym talerzu znajduje się linia dzieląca go na dwie równe połowy. Na jedną z nich połóż warzywa i/lub owoce. Pozostałą połowę podziel znów na pół. Na jedną ćwiartkę talerza połóż złożone węglowodany, na drugą zaś – zdrowe białko. Jeśli jesteś bardzo aktywny fizycznie, proporcje na twym talerzu powinny ulec zmianie. Na przykład jeśli dużo biegasz lub często jeździsz na rowerze, zwiększ ilość węglowodanów. Z kolei jeśli podnosisz ciężary, zwiększ ilość spożywanych protein.

  1. Jedz czyste jedzenie

Czyste jedzenie oznacza posiłki przygotowane z czystych składników: warzyw, owoców, olejów, węglowodanów i białek. Unikaj gotowych sosów, sztucznych przypraw, mąki, cukru i innych tego typu dodatków. Lepiej pod koniec gotowania dodaj do potrawy świeżych ziół. Dania gotowe zawierają bardzo wiele soli, konserwantów i rozmaitych dodatków, które dbają o dobry wygląd dania, lecz mogą  rozregulować pracę naszego organizmu.

Zbilansowany posiłek zapewni Ci energię na kilka następnych godzin. Jeśli jesteś senny lub zmęczony po jedzeniu, porcja była prawdopodobnie za duża, danie mogło być również źle przyrządzone lub Twój organizm nie toleruje któregoś ze składników.

  1. Uspokój się, zanim zaczniesz jeść.

Bardzo ważne jest Twoje samopoczucie podczas jedzenia. Jeśli jesteś spokojny i szczęśliwy, Twój organizm przetrawi dokładnie cały posiłek i przyswoi wszystkie wartości odżywcze zawarte w jedzeniu.

Jednak jeśli podczas obiadu rozmawiasz przez telefon lub wykonujesz inne stresujące czynności, Twój organizm zacznie produkować hormony stresu, które znacząco wpłyną na wszystkie procesy rozgrywające się w ciele. Mogą opoźnić metabolizm, a organizm zacznie magazynować tłuszcz. Przed rozpoczęciem posiłku weź 10 głebokich wdechów i ciesz się jedzeniem.

Pamiętaj o słuchaniu swego ciała! Powie Ci, które potrawy są dla Ciebie odpowiednie i ile jedzenia tak naprawdę potrzebujesz.

Smacznego!