Zazwyczaj nie wyobrażamy sobie śniadania bez chrupiącej bagietki bądź czerstwej kromki chleba. Pieczywo jest jednym z podstawowych składników diety każdego z nas. Sprawdź, jaki jego rodzaj jest najlepszy dla Ciebie?

Ważny jest,, jaki rodzaj pieczywa spożywamy, gdyż dostarcza nam ono nie tylko węglowodanów, ale też witamin z grupy B oraz cennego dla prawidłowego trawienia błonnika.

Rodzaje pieczywa

Spożycie pieczywa w Polsce jest jednym z największych na świecie!

W naszym kraju produkuje się sześć rodzajów pieczywa.

  • Zwykłe – np. chleb pszenny, chleb razowy, chleb pszenny lekki, bułki, chleb graham, bułki grahamki, bagietki
  • Wyborowe  – np. rogale, kajzerki, chleb tostowy, bułki do hot dogów
  • Półcukiernicze – np. rogale maślane, chałwy, bułki maślane, drożdżówki
  • Żytnie – chleb żytni – np. razowy, pełnoziarnisty, razowy na miodzie, razowy z pestkami
  • Mieszane – np. chleb wiejski, słonecznikowy, z soją, kaszubski, mleczny
  • Dietetyczne – np. bezglutenowe z mąki gryczanej lub ryżowej, niskosodowe, niskokaloryczne z błonnikiem

Jak wybrać odpowiednie pieczywo?

Według dietetyków, spożywanie rozmaitych rodzajów pieczywa sprzyja dostarczaniu organizmowi wielu składników odżywczych niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania. Szczególnie błonnik spełnia bardzo ważną rolę  – jest jak miotełka oczyszczająca jelita i regulująca trawienie.

  • Pieczywo z dodatkiem wszelkich nasion np. słonecznika, dyni, sezam lub soi jest cennym źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, witamin i  soli mineralnych , zatem powinno częściej gościć na naszych stołach.
  • Dzieci i osoby nietolerujące chleba razowego, powinny spożywać chleb typu graham bądź bułeczki grahamki.
  • Nie powinno się nagminnie spożywać chleba o przedłużonej dacie ważności np. popularnego chleba tostowego oraz pieczywa zawierającego konserwanty i polepszacze.
  • Osoby chorujące na celiakię, odchudzające się lub  z nadciśnieniem tętniczym,  powinny sięgnąć po pieczywo dietetyczne.
0Shares