Po 20-tym roku życia

Eksperci twierdzą, że ludzie potrzebują co najmniej 9 godzin snu. Nie osiem lub siedem. Ale po dwudziestce niemal każdy śpi mniej niż 7 godzin.

Duża ilość snu jest potrzebna do 25 roku życia, dlatego w tym okresie staraj się spać 9 godzin dziennie.

Natomiast po 25-tym roku życia:

  1. Nawet jeżeli masz wrażenie, że to klasztorna zasada, bądź w łóżku już o 22. Jednak, jeżeli ta perspektywa wydaje Ci się nie do zrealizowania, pójdź na kompromis i kładź się spać zawsze o tej samej porze.
  2. Kiedy wychodzisz wieczorem, postaraj się zamówić ostatniego drinka maksymalnie 3 godziny przed snem. W ten sposób Twój organizm będzie miał czas na przetrawienie alkoholu, zanim pójdziesz spać. Będziesz spał jak dziecko, gdy w Twojej krwi nie będzie już ani grama alkoholu.
  3. Jeżeli postępujesz zgodnie z tymi instrukcjami w ciągu tygodnia, a w weekend wciąż masz ochotę spać przynajmniej do południa, zrób wszystko, aby temu oprzeć! Lekceważenie zegara biologicznego może się obrócić przeciw Tobie. Wstawaj zawsze o tej samej porze, a będziesz spał o wiele lepiej.

Między 30-tym a 50-tym rokiem życia

Z wiekiem organizm ma coraz większe problemy z przejściem w fazę głębokiego snu.

Od tej fazy najbardziej zależy dobre funkcjonowanie organizmu. Musisz zredukować działanie czynników, które zaburzają Twój sen.

  1. Nie zwalczaj stresu za pomocą alkoholu. Sięgnij po tabletki z witaminą B5 lub wypij wieczorem herbatkę z melisy.
  2. Jeśli w środku nocy budzą Cię dzieci, musisz rozwiązać ich problemy ze snem. Nie pozwalaj im zasypiać przy telewizorze.
  3. Wybierz się wieczorem na spacer. Wysiłek fizyczny sprawi, że dużo łatwiej zaśniesz.

Po 50-tym roku życia

Brak fazy głębokiego snu staje się problemem dla wielu ludzi po 50-tym roku życia. Dodatkowo, zmieniają się pory nocnego wypoczynku. Nawet najbardziej zadeklarowane sowy budzą się znacznie wcześniej, niż do tej pory, a wieczoremi często bywają senne.

Co możesz zrobić?

  1. Wieczorami ogranicz oglądanie filmów oraz słuchanie wiadomości w TV, które mogą Cię zdenerwować. Polecamy czytanie książek i czasopism, które zmuszają do wysiłku umysłowego. Zmęczony, lecz spokojny umysł to klucz do głębokiego snu.
  2. Sprawdź, czy leki, które przyjmujesz, nie wywołują efektu ubocznego w postaci bezsenności.
  3. W tym wieku częstym problemem jest bezdech. Zapytaj swojego partnera, czy zdarzaja Ci się dłuższe okresy, podczas których nie oddychasz równomiernie. Jeśli cierpisz na bezdech, skonsultuj się z lekarzem.

W każdym wieku warto zadbać o komfortowe warunki do snu, inwestując w dobre materace i poduszki. Pamiętaj, że jedną trzecią swojego życia spędzasz w łóżku, dlatego warto podarować odrobinę luksusu w sypialni – samemu sobie.